ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ.Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 3η.
Εργασία. Δραστηριότητες παραγωγής γραπτού
λόγου.
Αφηγήσεις.
Τίτλος: « Η φύση που
αγαπώ»
Επαναληπτικό μάθημα ΑΦΗΓΗΣΗΣ και εξάσκησης σε αυτό. Στο σχολικό σας βιβλίο Νεοελληνική Γλώσσα
υπάρχουν δεδομένα και κείμενα για την αφήγηση. Σελίδες 41, 47, 49, 50.
Πιο συγκεκριμένα σας θυμίζω τις οδηγίες μιας καλής
αφήγησης:
Oι
πρώτες μου γνώσεις για την αφήγηση
· ◗ Mε τον όρο αφήγηση εννοούμε την
προφορική ή γραπτή παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας σειράς γεγονότων,
πραγματικών ή φανταστικών.
· ◗ Από όσα είδαμε, λοιπόν, παραπάνω
συμπεραίνουμε ότι:
Α. Πληροφορίες για τους ήρωες,
τον χώρο, τον χρόνο και την κατάσταση από την οποία ξεκινά η αφήγηση
Β. Η εξέλιξη της αφήγησης και η
έκβασή της
Γ. Η λύση: η κρίση του αφηγητή
για το νόημα της ιστορίας.
- • Κύριος χρόνος της αφήγησης είναι ο αόριστος, αλλά χρησιμοποιείται και ο παρατατικός.
- • Κύριο γνώρισμα της αφήγησης είναι οι συνδετικές λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τη χρονική σειρά των γεγονότων και την αιτιολογική σχέση μεταξύ τους.
1.
Μετά την
παραπάνω μελέτη σας να γράψετε δύο
δικά σας αφηγηματικά κείμενα, επιλεκτικά,
με βάση τα τρία θέματα παραγωγής γραπτού λόγου που σας δίνονται:
α) Αφηγηθείτε στους συμμαθητές σας ένα περιστατικό που σας
συνέβη σε μία εκδρομή σας στη φύση και που σας έχει εντυπωσιάσει. Προσέξτε τη
δομή της αφήγησης , όπως και τις συνδετικές λέξεις ή φράσεις που θα
χρησιμοποιήσετε.
β) Σας δίνεται η αρχή μιας ιστορίας:
« Το πλοίο ξεκίνησε, αν και ο καιρός ήταν πολύ
κακός. Από την πρώτη στιγμή άρχισα να φοβάμαι. Κοιτούσα γύρω μου….». Συνεχίστε την ιστορία περιγράφοντας ένα φανταστικό
επεισόδιο σε φουρτουνιασμένη θάλασσα.
γ) Σας δίνεται η αρχή
μιας ιστορίας:
«Παίρνοντας το δισάκι μου στον ώμο, διάβαινα
τα περιβόλια με τις λεμονιές. Ο τόπος μοσχοβόλαγε ρίγανη και λεμονανθούς.
Ζητούσα να φτάσω στο περιβόλι του παππού μου που με περίμενε για να του πάω το
μεσημεριανό του. Ξαφνικά…» Συνεχίστε την ιστορία περιγράφοντας ένα
φανταστικό επεισόδιο στο περιβόλι με τις λεμονιές.